Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, februar 07, 2007

SV-skolen

- Slutt å leke med dukkene, jenter, dette er seriøs matteundervisning! Nei, nei, nei, du kan ikke klippe håret på den ene og late som det er Ken for å svaret til at 1+1=3. Nei, Jenny, når jeg sa at du ikke skulle leke med dukkene så mente jeg at du ikke skulle leke med dem. Selvsagt skal du leke med dem for å få mattestykket til å gå opp! [Djupedal-skolen]


Skulle gjerne vært en liten flue på veggen på regjeringskonferansen på Statsministerens kontor i morgen kl.12.15 når likestillingsministeren stiller kunnskapsministeren til veggs. I høst raste nemlig Karita Bekkemellom mot Kunnskapsforlaget Aschehoug & Gyldendals lansering av et jenteleksikon og et gutteleksikon som begge så ut til å ta utgangspunkt i å fremheve og forsterke kjønnsforskjeller. Ja, hun gikk faktisk så langt at hun vurderte å be forlaget trekke leksikonene tilbake. Men kunnskapsministerens forslag til at jenter skal leke med dukker i mattetimene for å få flere jenter til å velge realfag kan vel umulig bidra til å fremheve og forsterke kjønnsforskjeller, kan det? Og det kan da umulig være basert på fordommer om at jenter bare liker å leke med dukker? Og hvordan vil dette bidra til å løse utfordringene med at:

- Flertallet av barn som sendes til spesialundervisning, er gutter
- Det er langt flere gutter enn jenter som har atferdsproblemer
- 90 % av all vold og kriminalitet begås av unge gutter og menn

VamPus foreslår at i stedet for å drive å leke med politikk, så kan Djupedal begynne å leke med dukker et sted med polstrede vegger.

Kommentar fra seilern;
- Men hvordan blir brøkregning med dukker? Må man rive av dem armer og bein? I såfall er det jo oppfordring til vold.

9 kommentarer:

Rambukk sa...

Jeg gleder meg til guttene skal begynne å leke med kruttlappistoler og radiostyrte biler for å få taket på tysk grammatikk. For en tyllebukk!

VamPus sa...

Kruttlapppistoler er mer min greie. Kanskje jeg hadde vært bedre i matte hvis jeg hadde fått lekt med det i timene?

Nemo sa...

Dukker...har det med realfag å gjøre???? Kruttlapp-pistoler er jeg med på. Og kjemiske eksperimenter. Masse kjemiske eksperimenter...

geirronimo sa...

Min store drøm er at norsk skole blir til for å lære - ikke for lærerne.

Enhver lærer jeg kjenner maser hele tiden, HELE TIDEN, om hvor mye de har å gjøre, men dette tror jeg ikke noe på.

De har:
"tvungen avspassering",
"planleggningsdager",
"sommer-ferie",
"høst-ferie",
"Jule-ferie",
"Vinter-ferie",
"hellig-dager",
Når jobber egentlig disse luringene??
Jo - mellom 08:00-15:00 - lunch ikke inkludert. De sier at de tar med seg hjem, det stemmer ikke, for de retter prøver og lager prøver på skolen (underviser ikke hele tiden, skjønner dere)...

Så - med all denne fritiden, hvordan bli lærer??
Gå ut med 3 i snitt fra VGS, gjennomføre 3 år studier (trenger ikke ha super-karakter), og bestå ped!! Det ser ut som de blir vant med arbeidstiden allerede i studitiden - helt latterlig :-)

Anonym sa...

Man kan gjøre en mengde spennende fysikk-eksperimenter med dukker. Kan gå litt hart utover dukkene, men noe må man jo ofre for vitenskapen.

Anonym sa...

De hjernevaskede boikott-tilhengere trenger litt ideologisk påfyll.

Hva med å søke litt alternativ kunnskap?

http://youtube.com/watch?v=54yjdiZZvFA&mode=related&search=

Plateprateren sa...

Ha ..ha..jævlig bra bilde...
Noen som veit om noen ledig lærer-stilling forresten ?

geirronimo sa...

hehehm, nei, merkelig nok, etter den lønna de sier de har, så er det faktisk ikke så mange lærerjobber å oppdrive. Men "markedet" styrer jo ikke der, heh..

Anonym sa...

Gleder meg til å se karakterboka: Liv er snill i matte, Kari er kjekk i gym.