Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, april 26, 2007

Resspekt!

Filosofen og forfatteren Lars Fredrik Svendsen skriver i Minerva:

"Ytringsfriheten hviler på et fundament av toleranse og respekt. I dag ser vi imidlertid i stadig større utstrekning en pervertering av begrepet ”respekt”, der påkallelsen av begrepet brukes til uten videre å skulle stilne enhver kritisk ytring. Respektbegrepet bør ikke brukes til å kneble meningsmotstandere. Den som roper opp om en respekt som er så betingelsesløs at den andre ikke innrømmes retten til å ytre seg, viser nettopp ikke selv noen respekt for den andre. Det perverterte respektbegrepet er blitt en trussel mot både toleransen og ytringsfriheten. Og altfor mange gir etter. Vi har de siste årene sett bilder bli tatt ned fra utstillinger og scenekunst bli tatt av plakaten av frykt for å støte folks religiøse følelser. Det er ikke noe sunnhetstegn i en demokratisk kultur. Å bli skånet for alt som kan såre ens følelser, er ingen menneskerett – det er derimot ytringsfriheten."

Takk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tilsluttes!

Men egentlig trist at det er nødvendig å publisere noe som burde være så selvfølgelig.

Anonym sa...

Veldig bra skrevet! Og samtidig enig med Hansen.

Den virkelige mangelen på respekt er å forsøke å kneble og true andre til taushet. Totalitære troll fornekter seg ikke, de dukker opp med jevne mellomrom og i forskjellige forkledninger. Kampen mot dem er like viktig nå som noen gang tidligere.

Salt sa...

Svendsen sier en del fornuftige ting inn i mellom.

Respekt er noe jeg forbeholder de som jeg mener fortjener det.
Det ligger med andre ord en verdivurdering bak min eventuelle mangel på eller respekt for noe eller noen.
Å skulle ha en blanko-respekt for all verdens irrasjonelle religioner, halvskrullete new age idéer, totalitære ideologier, eller folk som er dumme nok til å bekjenne seg til noe av dette, er utenkelig.
Min respekt forbeholdes de jeg mener fortjener den.
(Men jeg anerkjenner alles rett til å mene det de vil, det er ikke det samme som å respektere dem eller meningene deres).