Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, mars 06, 2008

Drømmeoverskrift i VG

Dessverre er det bare midlertidig. Det såkalte ungdomshuset Blitz, som nå vel mer er et tilholdssted for mistilpassede 50-åringer, skal pusses opp for dine skattepenger. Blitzerne må ut mens huset pusses opp, men skal visstnok få lov å flytte tilbake så snart det er gjort.

Men er ikke det egentlig en ypperlig anledning til å rive faenskapet? Jeg har alltid drømt om å sitte bak spakene på en sånn kulemaskin. Hausmania er for øvrig en annen utmerket kandidat for et møte med danske rivningseksperter.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud, hvis de kan okkupere huset så kan da vi rive det mens de er ute. Er da vel like ulovlige og radikale protester begge deler. Gjør plass i førerhuset på kulemaskinen, her må du dele på moroa!

Anonym sa...

Og mens oppussingen pågår, skal Blitzerne få lov til å oppholde seg i Høyres Hus!

Det er reale folk, det!!

Anonym sa...

regner med at det er ny lås på døra når opppussingen er ferdig.

Esquil sa...

Ja, eksempelet fra Köben viser at riving av blitz ville vært helt på linje, smartnessmessig, med klimapolitikken din. blir liksom så rolig og fredelig i gatene etterpå :)

Anonym sa...

Jeg siterer deg (altså Vampus) fra denne bloggen, den 28. februar 2008:
"Tenker du litt annerledes, er kritisk til systemet eller på annen måte utmerker deg som en i opposisjon til vårt navlebeskuende demokrati, så er det ikke mange som gir deg mulighet til å blomstre."

Simon T sa...

Enkelte ser ut til å ha problemer med å forstå at hærverk, smørsyrebomber, rasering av rådhus og valgboder, trusler om slag med jernstenger og fysisk hindring av ferdsel på gata IKKE er å være "kritisk til systemet".
Det heter for kriminell pøbeladferd og omfattes ikke av begrepet ytringsfrihet.

Anonym sa...

Til esquil: Det kan være ganske smart å gjøre som i Køben, og være like ubøyelige etterpå. Etterhvert mister de som hadde tro på opptøyer som pressmiddel motet. Og dét er en sunnere lærdom enn å få bekreftet at opptøyer fungerer.

Hvis en større del av befolkningen får det for seg at opptøyer er mer effektive enn stemmegivning, organisasjonsarbeid og andre medborgerlige sysler så er det ikke bærekraftig! Vi tåler det bare så lenge det er et marginalt fenomen. (Men da bør vi også tåle det.)

Anonym sa...

Something is rotten in the state of Esquil .
Kan han være islamofascistsympatisør ?

VamPus sa...

viljar: Blitzerne hiver stein på folk som tenker annerledes enn dem selv. Jeg oppfatter ikke vold og hærværk som "annerledestenkning" eller konstruktiv samfunnskritikk...

Anonym sa...

Skal vi bare godta ting fordi vi er redde for konsekvensene? Nei, mener jeg. Riv blitz. De kan skaffe seg et klubbhus på lovlig vis, slik andre organisasjoner er nødt til å gjøre.

Esquil sa...

logikkprøve for ole pedersen: Høyre er ofte markert uenige med frp. altså må Høyre være kommunister?

Esquil sa...

Vampus: "Blitzerne hiver stein på folk som tenker annerledes enn dem selv."

Det må være generalisering på ekstremt spinkelt grunnlag. Jeg bor ikke i oslo, men jeg kan ikke huske å ha sett noen slik episode i media på veldig mange år. Det tilsvarende røde aktivitetshuset i trheim, UFFA, har aldri kastet sten som jeg kan huske.

På Brann Stadion, derimot, ble det kastet biljardkule så sent som i forrige kamp. Hvis du er konsekvent, antar jeg at du forlanger Brann Stadion transformert til pulverform.

hmm.... når jeg tenker meg om, det hadde ikke vært så dumt :)

Anonym sa...

logikkprøve for esquil.

Hypotesen om at esquil er sympatisør av voldsromantikere og islamososialister er ikke ulogisk.

Si meg hvem dine venner er og jeg skal si hvem du er.

Er det også ulogisk esquil ?

Anonym sa...

Somthing rotten in the state of Esquil ?

Selvransakelse på dansk

Det er en viss bitterhet å spore hos de som for mange år siden advarte mot det flerkulturelle eksperiment og den store innvandring av fremmedkulturelle: De ble skjelt ut som rasister og fikk munnen stoppet. Nå kommer den danske venstresiden etter.

Anonym sa...

Men hvorfor vil du at Hausmania skal rives i samme slengen? Kan ikke huske at de har kastet murstein på noen? De bruker kreftene sine mer på teater og kunst enn på å rive opp brosteinen i gatene.

Anonym sa...

SPITZER BETALTE KUN 35 TUSEN TIMEN,HAR VI ONDE MANNFOLK INGENTING LÆRT AV 8 MARS,OTTAR SNAKK.

Anonym sa...

Hvis du setter deg bak en kulemaskin, kommer jeg selfølgelig og hjelper til med gravemaskin.

Neste steg er bare å bygge mur rundt Høyres Hus for å beskytte huset fra blitzere.

Anonym sa...

Hvorfor må man absolutt være så radikal at det går utover moten... Jeg mener lizm hallo. Jeg så en "blitzer" her om dagen, og hva faen lizm. Ikke matchende tights til converse og svarthvit farget shemag? i 2008? i think not! Riv blitz! Få opp noe bra arkitektur slik at "blitzerne" kan få litt fashion input. Først da kan få komme i blitzregnet

Anonym sa...

Til alle de som sier at det bare er å rive fordi blitzerne har okkupert huset ulovlig så må det jo sies at de har faktisk hatt en lovlig avtale med kommunen i mange år. Og huset er et viktig minnesmerke i Oslo, både som arkitektur og som Munchs fødested og bør derfor ikke rives.
Når det gjelder å kaste ut blitzerne så vil jeg si at mange andre enn den harde kjernen blitzere (som er ganske få) bruker huset. Blitz er et øvings- og konsertlokale, det er cafeen hvor man kan få kjemepgod veganermiddag til 30 kr, det tilholdsted for flere grupper av engasjert ungdom fx dyrevernere. Og de aller, aller fleste av disse kaster ikke stein på politiet eller andre!
tingen er at engasjert ungdom, de som føler seg litt på siden av samfunnet trenger et sted å være. Et sted hvor de fleste blir akseptert (ja, jeg har sett streitinger i allværsjakke på Blitz), et sted som er sentralt og hvor du ikke trenger å ha mye penger for å vanke (kaffe og juice koster 5 kr).
Jeg er absolutt helt i mot de voldelige aksjonene som noen fra Blitz gjennomfører, særlig fordi de alltid fører til at man snakker om å rive Blitz heller enn å snakke om hva de demonstrerte mot. Likevel er jeg for Blitz-huset fordi jeg mener Oslo trenger en type steder hvor alternativ kultur kan blomstre. Mange kjempekule punk og hardcore-band hadde ikke hatt en scene hvis det ikke hadde vært for Blitz. Jeg synes det dumt at aksjonene til et lite mindretall skal gå utover alle de som bruker huset og jeg mener at Oslo hadde vært en fattigere by uten Blitz.
(beklager at dette ble en fryktelig lang kommentar)

vibeke sa...

Ja, hvorfor ikke? Hvorfor skal ikke noen få ha sine meninger slik du og dine meningsfeller har sine meninger? Kan ikke se at han du referer til som mistilpasset 50 åring er mistilpasset. Han har bare valgt en helt annen måte å leve på. Jeg kan ikke huske å ha sett noen ting som helst jeg i de senere år som kobler Blitzhus og steinkasting. Om mine skattepenger går til oppussing av Blitzhuset - ja, hva så?

Anonym sa...

Vampus bør heller tenke på å vaske seg litt mellom beina. Det lukter faktisk sur ekkel clamydiafitte her inne!
Noe andre som kjenner stanken?