Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

søndag, februar 15, 2009

Skyggene på internett

Der det tidligere bare var de aller nærmeste som gjennom dagbøker og etterlatte notater fikk tilgang til den avdødes tanker, er disse nå tilgjengelige for langt flere gjennom vår deltakelse i den virtuelle verden der vi deler av oss selv til alle som vil se. Spor av et levd liv, som tidligere forvitret og forsvant, er i dag lagret på utallige nettsteder og blir aldri borte.

For venner og familie kan det være tungt å se det virtuelle livet til den de elsket fortsatt eksistere som skygger på internett. Men det vi selv har lagt ut er aldri mer enn en refleksjon av oss selv.

Les kommentaren her.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fin kommentar :) Ble litt rørt. Hm, begynner visst å bli bløt på mine eldre dager..

Simon T sa...

det er forbausende hvor fort skyggene etter avsluttede liv svinner hen.
Ting som jeg før tenkte ville vare "for evig", blir snart borte, når de som opprettholdt dem blir borte.

Dette er både godt og vondt. Det gode er at mange vonde ting som er best glemt, kan bli glemt. Hvis man vil.

Det vonde er at de gode tingene også svinner hen, men det åpner et rom for de nye, gode tingene man selv kan skape.

Jeg rydder nå i etterlatskapene ette tre generasjoner tilbake. Min mor samlet på alt. Det er mye tristesse i gamle kofferter.

Nyland sa...

En veldig bra artikel. Det er utrolig hvor mange spor man har etterlatt seg på nettet siden man logget seg inn første gang høsten 1995

Esquil sa...

ja. noe av det fineste du har skrevet.

 Sti9nsky sa...

Veldig bra artikkel.

Anonym sa...

Enig med Esquil, veldig gode refleksjoner.

Fredrik Mellem sa...

La meg i denne sammenheng få anbefale bloggen til en soldat fra første verdenskrig.

På dagen 90 år etter at Harry skrev brevene, har hans barnebarn lagt dem ut på bloggen WW1: Experiences of an English Soldier

Anonym sa...

Det var en veldig god artikkel, bra reflektert og fint skrevet!

VamPus sa...

nessie: Ikke noe galt i å bli bløt. Jeg har grått av mummitrollet så lenge jeg kan huske.
simon: Regner med at din mor ikke var en aktiv blogger :-) Men ja, det tar ikke lang tid før livet tipper tilbake til normalen, men den som er borte har forhåpentligvis satt dype nok spor til å bli husket (på en positiv måte).
politikk i enebakk: Noe av det er skummelt - da tenker jeg mest på de sporene vi legger etter oss av rene praktiske grunner (søk, registreringer etc).
Esquil, Sti9ensky, anonym og Minneapolise: Takk ... den har ligget på lur lenge..
Fredrik: Godt tips - takk!

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Känner att jag börjar tänka väldigt djupt nu eftersom jag skriver bland annat för att lämna våra vardags historier efter mig.....

Flott artikel till efter tanke.

Ha en strålande dag

Vero sa...

Det var fint skrevet.